الگوی پیچ و مهره چرخ

bolt pattern

گیره‌های چرخ وسیله نقلیه چیزی است که به وسیله آن چرخ‌ها روی وسیله نقلیه محکم بسته می‌شود. تعداد این گیره‌ها از سه تا هشت عدد به طور مساوی در اطراف هاب مرکزی چرخ و محور پخش شده اند. ترتیب نحوه قرارگیری آنها در اطراف آن هاب، “الگوی پیچ و مهره چرخ” نامیده می شود. الگوی پیچ و مهره چرخ خودرو تعیین می کند که کدام چرخ با قطر و عرض معین مناسب است و کدام نه!

حتی اگر خیلی نزدیک نگاه کنید، الگوهای پیچ و مهره چرخ خودرو چندان متفاوت به نظر نمی‌رسند. قطعاً می‌توان گیره‌های چرخ‌ها را به آسانی شمرد اما چیزی که چندان مشهود نیست این است که دو چرخ با طرح چهار پیچ ممکن است برای خودروهای مشابه مناسب نباشند. سازندگان معمولاً از یک الگوی پیچ و مهره برای همه وسایل نقلیه خود با یک اندازه خاص استفاده می کنند، اما نه همیشه! همچنین رایج است که تولیدکنندگان مختلف از الگوهای پیچ و مهره متفاوتی نسبت به تولیدکنندگان دیگر استفاده کنند.

چگونه الگوی پیچ چرخ اندازه گیری می شود

بسیاری از مردم فکر می کنند که الگوی پیچ و مهره چرخ، فاصله بین تیغه های مجاور است درحالیکه اینطور نیست. الگوی پیچ و مهره چرخ قطر دایره‌ فرضی‌ای است که محیط آن از مرکز هر یک از پیچ‌های چرخ عبور کرده است. اندازه‌گیری الگوهای پیچ و مهره با تعداد زوج آسان تر از الگوهای با تعداد فرد است. در حالت کلی، می‌توانید آن دایره را دقیقاً از مرکز هر هر گیره بکشید و قطر دایره را اندازه بگیرید تا الگوی پیچ و مهره را بدست آید.

الگوی پیچ چگونه نوشته می شود

یک “کد” متشکل از دو عدد برای نشان دادن الگوی پیچ استفاده می شود – به عنوان مثال یک چرخ معمولی چهار گیره دارای الگوی پیچ ۴.۲۵-۴ اینچی است. این بدان معناست که چرخ دارای چهار گیره است که در اطراف دایره ای به قطر ۴.۲۵ اینچ قرار گرفته اند. یک چرخ با الگوی پیچ ۷.۸۷-۸ اینچ دارای هشت بند است که در دایره ای به قطر ۷.۸۷ اینچ قرار گرفته اند. جدول زیر الگوهای رایج پیچ را برای چرخ های چهار، پنج، شش و هشت گیره فهرست می کند.

الگوی پیچ و مهره ۴ گیره‌ای (میلیمتر)

۴-۱۱۴.۳۴-۱۱۰۴-۱۰۸۴-۱۰۰۴-۹۸

الگوی پیچ و مهره ۵ گیره‌ای (میلیمتر)

۵-۱۱۲۵-۱۱۰۵-۱۰۸۵-۱۰۰۵-۹۸
۵-۱۲۷۵-۱۲۰.۷۵-۱۲۰۵-۱۱۵۵-۱۱۴
۵-۱۵۵۵-۱۵۰۵-۱۳۹.۷۵-۱۳۵۵-۱۳۰
۵-۲۰۵۵-۱۶۵

الگوی پیچ و مهره ۶ گیره‌ای (میلیمتر)

۶-۱۳۵۶-۱۳۲۶-۱۲۷۶-۱۱۵۶-۱۱۴.۳
۶-۱۳۹.۷

الگوی پیچ و مهره ۸ گیره‌ای (میلیمتر)

۸-۲۰۰۸-۱۷۰۸-۱۶۵.۱

جدول بالا تمام الگوهای پیچ و مهره رایجی را که تولیدکنندگان در حال حاضر استفاده می کنند، فهرست می کند. با این حال، بسیاری از تولید کنندگان چرخ هایی با الگوهای پیچ دوتایی تولید می کنند. این نوع الگو به سازندگان اجازه می دهد تا یک چرخ تکی بسازند که متناسب با بخش بزرگتری از انواع خودرو باشد. یکی از نمونه‌های چرخ الگوی پیچ دوگانه، چرخی است که دارای ده سوراخ پیچ است تا بتوان از چرخ در خودروهایی با الگوی پیچ ۱۰۰-۵ یا چرخ با الگوی پیچ ۱۱۴.۳-۵ میلی متری استفاده کرد. گفته می شود این چرخ دارای الگوی پیچ ۱۰۰/۱۱۴.۳-۵ میلی متری است. این فقط با الگوهای پیچ و مهره‌ای امکان پذیر است که سوراخ‌های آن زیاد به هم نزدیک نیستند که یک سوراخ در نهایت باعث بزرگتر یا عریض تر شدن سوراخ دیگر شود.

فروشگاه اینترنتی پیچ و مهره مهربولت آماده پذیرش سفرشات مشتریان عزیز می‌باشد. کافی است برای استعلام قیمت پیچ و مهره با ما تماس بگیرید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *