اهمیت اتصال دهنده در موتور خودرو

اهمیت اتصال دهنده در موتور خودرو

اهمیت اتصال دهنده های موتور

قدرت و قابلیت اطمینان موتور خودرو به کیفیت اتصال دهنده های آن بستگی زیادی دارد. در داخل موتور، پیستون با سرعت کافی حرکت می کند و این موضوع می تواند به اجزایی که در مجاورت آن هستند آسیب برساند. تنها چیزی که آنها را در جای خود نگه می دارد ، یک سری اتصال دهنده است. به همین ترتیب ، یک سوراخ سیلندر می تواند فشار بسیار زیادی به سر سیلندر وارد کند ، در این صورت پیچ و مهره های سر باید آنقدر قوی باشند که بتوانند در برابر این نیروی زیادی مقاومت کنند تا عملکرد محفظه احتراق را حفظ کند. بدون وجود این اتصال دهنده ها ، یک موتور خودرو به معنای واقعی کلمه از هم می پاشد.

در ساخت خودرو ، اطمینان از اینکه اتصالات در وضعیت خوبی قرار دارند و به درستی نصب شده اند ، بسیار مهم است. برخی از ملاحظات اصلی در مونتاژ پیچ و مهره موتور ، اطمینان از این موضوع است که اتصالات بتوانند نیروهای خاص را تحمل کنند و همچنین مقدار دقیق فشرده سازی را اعمال کنند و میزان کشش پیچ را در یک کاربرد خاص تحمل کنند. با رفع این نگرانی ، تولیدکنندگان و مکانیک ها می توانند از بروز اشکالات اساسی در موتور جلوگیری کرده و اطمینان حاصل کنند که اتومبیل به طور درست و دقیق کار می کند.

طراحی اتصال دهنده موتور

ویژگی مهم طراحی اتصال دهنده موتور ، شکل و کیفیت رزوه های روی پیچ و مهره است. معمولاً رزوه ها با استفاده از دستگاه تراش ایجاد می شوند که شیارها را مستقیماً روی یک قطعه فلزی ایجاد می کند که اتصال دهنده را تشکیل می دهد. سپس مقاومت مکانیکی قسمت های بریده شده را بهبود می بخشند. رزوه های رول شده می توانند مقاومت بیشتری نسبت به رزوه های معمولی “برش خورده” داشته باشند چون در رزوه رول شده بعد از سخت کاری با فشار روی اتصال دهنده رزوه ایجاد می کنند ، نه با حذف مواد اضافی! اتصال دهنده های رزوه رول شده می توانند ده برابر مقاومت بیشتری در برابر سایش نسبت به نسخه های استاندارد رزوه برش خورده داشته باشند.

ابعاد اتصال دهنده برای مونتاژ مناسب موتور بسیار مهم است. طول و قطر شفت یا “ساقه” بسته به نوع اتصال دهنده می تواند متفاوت باشد. به عنوان مثال ، پیچ و مهره های موتور معمولاً دارای یک ساق با قطر کمی ضخیم تر در نزدیکی سر که فشار مکانیکی در آنجا بیشتر است، هستند. این طراحی تحمل آخرین رزوه را زیاد می کند ،. در مورد اتصال دهنده های سیلندر ، از استادهای طولانی تر و به طور معمول دارای قطر ساقه یکنواخت استفاده می شود ، در حالی که استادهای کوتاه تر دارای قطر کوچکتر در نزدیکی مرکز خود هستند زیرا مرکز ساقه با قطر کوچکتر استادهای کوتاه را قادر می سازد تا به طور موثرتری کشیده شوند و فشار بستن روی استادهای بلند را متعادل می کند.

پیچ و مهره میله ای

به طور کلی ، موتورهای قدرتمندتر نیروی مکانیکی بسیار بیشتری را اعمال می کنند و بنابراین به پیچ های محکم تری نسبت به نمونه های متوسط خود نیاز دارند. صرف نظر از قدرت موتور، پیچ و مهره های میله ای معمولاً یکی از مهمترین انواع اتصال دهنده ها در این گونه موارد هستند. این پیچ و مهره ها باید بیش از هر اتصال دهنده دیگر تنش رفت و برگشتی را جذب کنند و تمام نیروی تولید شده توسط پیستون های متحرک را تحمل کنند. هنگام نصب پیچ میله ای ، تعیین مقدار بار آن مهم است که محاسبه بار مورد انتظار شامل اندازه گیری فشار ایجاد شده توسط میله پیستون در برابر وزن قطعات رفت و برگشتی و حداکثر دور موتور از جمله این موارد است.

انعطاف پذیری پیچ و مهره میله ای

جدا از تحمل بار ، پیچ و مهره های میله ای باید انعطاف پذیری لازم را برای میله اتصال را داشته باشند. با شتاب گرفتن خودرو ، میله اتصال شروع به کشش می کند و پیچ و مهره های میله ای را خم می کند. این پیچ و مهره ها باید قادر به تحمل فشار بیشتری نسبت به آنچه توسط اجزای خم شونده اعمال می شود باشند تا از شکستن اتصالات جلوگیری شود. هنگام بستن پیچ و مهره های میله ای، بهتر است مقدار کشش پیشنهادی سازنده برآورده شود. به همین ترتیب ، استفاده از روان کننده پیچ و مهره ای می تواند بر گشتاور تأثیر بگذارد.

کاربردهای پیچ های سر سیلندر

واشر سر سیلندر موتور یکی از مهمترین اجزای سازنده خودرو است. این واشر فاصله بین سیلندرها را در محفظه احتراق آب بندی می کند تا فشارهای لازم را حفظ کند و از نشت جلوگیری کند. پیچ های سر سیلندر که برای بستن واشر و ثابت نگه داشتن سر سیلندرها مورد استفاده قرار می گیرند، اغلب در معرض فشار مکانیکی بسیار زیاد قرار دارند. اگرچه به نظر می رسد این اتصال دهنده ها انعطاف پذیر نیستند ، اما در واقع قصد دارند در برابر یک سطح کشیده شوند که برای محکم بستن واشر بسیار مهم است. نقطه تسلیم ، که در آن پیچ دیگر نمی تواند کشیده شود ، بالاترین سطح نیروی بستن را در واشر و سیلندرها فراهم می کند.

نصب پیچ سر سیلندر

نصب صحیح پیچ و مهره تا حد زیادی به کیفیت گشتاور بستگی دارد. پیچ و مهره های با اندازه های مختلف ، همانند طول های مختلف شفت و نرخ اصطکاک ، به مقاومت و استقامت متفاوتی نیاز دارند. به طور کلی ، کاهش اصطکاک باعث کاهش نیاز به گشتاور می شود ، بنابراین بیشتر پیچ ها از روش روغن کاری مشخص شده که توسط سازنده توصیه شده بهره مند می شوند. همچنین استفاده مجدد از پیچ و مهره می تواند اصطکاک را کاهش دهد و نیروی بستن را افزایش دهد ، زیرا ممکن است در طی چندین دوره استفاده ، رزوه ها از بین بروند. با این حال ، این امر می تواند به مرور باعث تغییر شکل یا عملکرد پیچ و مهره شود ، بنابراین ممکن است هنگام استفاده مجدد از پیچ و مهره ، به سرویس های منظم نیاز باشد. برخی از ملاحظات اضافی که ممکن است در نصب و نگهداری اتصال دهنده موتور کمک کنند عبارتند از:

دقت آچار: استفاده از آچار عقربه دار یا آچار گشتاور قابل تنظیم ، بررسی اطمینان از کالیبره شدن ابزار در مقدار گشتاور مناسب می تواند خیلی مفید باشد.

تمیزکاری رزوه ها: رزوه های کثیف می توانند کارکرد پیچ را تا حد زیادی کاهش دهند ، بنابراین تمیز کردن آنها با برس سیمی و جایگزینی هر نوع اتصال دهنده آسیب دیده می تواند باعث بهبود عملکرد شود.

ابعاد پیچ و مهره: طول پیچ همیشه باید با عمق سوراخ تناسب داشته باشد ، زیرا یک پیچ کوتاه در یک سوراخ عمیق می تواند باعث بیرون کشیدن رزوه ها شود. علاوه بر این ، مقایسه پیچ و مهره ها برای اطمینان از یکنواختی طول می تواند به شناسایی پیچ و مهره هایی که نمی توانند به درستی بسته شوند ، کمک کند.

میزان محکم کردن: در اکثر موارد پیچ ها باید به تدریج در چند مرحله محکم شوند تا به خاطر وارد کردن مداوم نیرو، شکل سر ناخواسته تغییر نکند.

در نهایت برای اینکه بتوان از اتصال دهنده ها با بیشترین بازده و عملکرد مناسب استفاده کرد، بهترین کار عمل به توصیه سازندگان آن محصول است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *