چگونه گشتاور محکم کردن پیچ و مهره ها را محاسبه کنیم؟

چگونه گشتاور محکم کردن پیچ و مهره ها را محاسبه کنیم؟

شما باید بدانید که چگونه گشتاور محکم کردن پیچ و مهره ها را محاسبه کنید تا از ایمنی و درستی کار خود مطمئن شوید. خطاهای محاسباتی در محاسبه گشتاور می تواند منجر به خرابی پرهزینه شود ، از جمله زمان و دردسر جایگزینی تجهیزات خراب!

گشتاور چیست؟

گشتاور یک نیروی پیچش است که از حاصلضرب نیرو در فاصله بدست می آید. در واقع این نیرویی است که در فاصله شعاعی برای ایجاد کشش در اتصال دهنده های رزوه ای اعمال می شود. وقتی مهره و پیچ سفت می شوند ، رزوه گشتاور اعمال شده را به کشش تبدیل می کند ، که به این نیرو باعث بسته شدن پیچ و مهره می شود.

چرا گشتاور پیچ و مهره مهم است؟

شما باید اطمینان حاصل کنید که کار شما دارای مقدار گشتاور و کشش مناسب برای جلوگیری از آسیب به پیچ و مهره است. بعد از اینکه مهره به پیچ بسته شد ، گشتاور اضافی باعث چرخش مهره و کشش پیچ می شود. وقتی پیچ دچار کشش می شود ، به یک فنر صلب تبدیل می شود که اجزا را بهم می چسباند. اگر نیروی نگه دارنده بیش از نیروی کششی نباشد ، اجزا جدا نخواهند شد. تحت نیروی برشی ، اصطکاک افزایش یافته از حرکت نسبی اجزا جلوگیری کرده و از خرابی مواد جلوگیری می کند.

تعیین میزان گشتاور مناسب به خصوصیات فلزی پیچ و نوع استفاده از پیچ بستگی دارد. اساساً ، شما باید اطمینان حاصل کنید که مواد مناسبی برای هدف خود دارید. داشتن مواد نامناسب یا محاسبه گشتاور نادرست می تواند خطرناک باشد. پیچ تحت گشتاور کم قادر به تأمین کافی نیروی بستن نیست، از طرفی پیچ تحت گشتاور بیش از حد نیز می شکند.

نحوه محاسبه گشتاور

برای تعیین مقدار گشتاور لازم، از فرمول استاندارد گشتاور استفاده می کنند:

T = DFK

این فرمول رابطه بین نیرو در پیچ و گشتاور اعمال شده را بیان می کند. “D” نشان دهنده قطر پیچ ، “F” نیروی پیچ محوری است و “K” نمایانگر “ضریب k” یا “ضریب مهره” است که متغیری است بر اساس استفاده یا عدم روغن کاری. ضریب k برای اتصال بدون روغن ۰.۲ است. اتصالات بدون روغن به طور معمول به عنوان “خشک” شناخته می شوند ، و روند چرخاندن مفصل به عنوان “گشتاور خشک” شناخته می شود. ضریب k یک اتصال روغنکاری شده به طور معمول بین ۰.۱۵ تا ۰.۱۸ است.

یک اتصال بدون روغن یا خشک دارای اصطکاک بیشتری بین اجزا است که برای دستیابی به همان حرکت مشابه به اتصال روغنکاری، نیاز به گشتاور بیشتری دارد. این عوامل پس از آزمایش زیاد به بهترین وجه تعیین می شوند.

برای محاسبه گشتاور از آچار گشتاور استفاده می کنند

آچارهای گشتاور ابزاری دقیق هستند که به شما امکان می دهند گشتاور مناسب را برای نتایج لازم اندازه گیری و اعمال کنید. آچارهای گشتاور مقدار گشتاور را در قالب آنالوگ یا دیجیتال محاسبه می کنند. هنگام محاسبه گشتاور ، همیشه به یاد داشته باشید که آچارهای گشتاور کاملاً دقیق نیستند.

چگونه از درست بودن گشتاور محاسبه شده اطمینان حاصل کنیم؟

هنگامی که گشتاور را محاسبه کردید ، صحت محاسبه را برای اطمینان از ایمنی و عملکرد صحیح تجهیزات ، دوباره بررسی کنید. یک خطای کوچک می تواند منجر به اختلاف زیادی در رقم نهایی شما شود. برای اطمینان از درست بودن محاسبه گشتاور ، از این سه روش اثبات شده استفاده کنید:

تست حرکت اول

بعد از اینکه اتصال دهنده خود را محکم کردید ، از آچار کنترل گشتاور استفاده کنید تا به آرامی در جهت سفت شدن نیرو وارد کنید تا زمانی که متوجه اولین حرکت در اتصال دهنده شوید. این قابل اعتمادترین اندازه گیری گشتاور پس از سفت شدن است.

آزمون شل کردن

این همان روش اول است ، با این تفاوت که در جهت مخالف اعمال می شود. لحظه ای که اولین حرکت شل شدن را احساس می کنید ، می توانید مقدار قابل قبول گشتاور را ببینیذ.

آزمون علامت گذاری

بعد از محکم شدن پیچ یا مهره ، سطح اتصال دهنده را علامت گذاری کنید و آن علامت را به سطحی که در آن بسته شده است ادامه دهید. حالا اتصال دهنده را باز کنید ، لحظه ای صبر کنید و دوباره محکم کنید تا علامت هایی که تازه ایجاد کرده اید تراز شوند. گشتاور مورد نیاز برای رسیدن به آن نقطه اشاره خوبی به گشتاور اصلی استفاده شده دارد.

۵ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *